Nie od dziś wiemy, że jak nas widzą tak nas piszą. Warto więc byłoby wiedzieć co nieco o tym, jak zaprezentować się wśród naszych współpracowników, klientów czy kontrahentów, aby na stałe nie przyklejono do nas łatki osoby niechlujnej albo, co gorsza, niewychowanej. O tajnikach etykiety w biznesie w swoim autorskim cyklu opowie nam Anna Urbańska – Master Trener Structogram, neurocoach, autorka książek.
***
Wielu z moich rozmówców często pyta mnie wprost: Czym tak naprawdę jest etykieta w biznesie?
Savoir vivre to zawiły temat i żeby się nim zająć warto mieć rzeczywiście wiedzę w tej materii, a jak ostatnio się przekonałam, wiele osób na wyrost nazywa się „ekspertami” w tej dziedzinie.
W ostatnim czasie będąc uczestniczką kilku konferencji miałam okazję przysłuchiwać się prelegentom i szczerze przeraziło mnie, jak sprawnie serwuje się uczestnikom takich spotkań zwyczajne… bzdury!
Sprawą niemalże honoru stało się dla mnie zagłębienie tematu i przygotowanie materiału, który, wierzę, będzie rzetelny i zainteresuje Państwa tematem etykiety w biznesie.
Zatem dziś kilka podstaw w tym obszarze.
Współczesny savoir-vivre to niezwykle praktyczne i przydatne normy obyczajowe, porządkujące nasze życie. Tymczasem wiele osób postrzega zasady savoir vivre`u jako zbiór salonowych póz, niepotrzebnie komplikujących życie i usztywniających zachowania.
To – jakże błędne podejście – poparte często nieświadomością własnych braków w tym względzie, wynika najczęściej z niewiedzy, czego tak naprawdę zasady te dotyczą.
Ich znajomość jest dziś absolutną koniecznością dla nas wszystkich, a zwłaszcza dla ludzi biznesu.
Czymże więc ONA jest?
Etykieta – to ustalony i obowiązujący sposób zachowania się, np. dyplomatów, czy ludzi biznesu. Na poziomie zaś zwykłych osób, mówimy raczej o dobrych obyczajach lub zasadach savoir-vivre.
Etykieta to po prostu zespół zachowań, stosowanych świadomie, aby okazać się w najwyższym stopniu profesjonalistą, człowiekiem z klasą, wzbudzającym szacunek, zaufanie, przekonania o solidności i uczciwości w działaniu, o szczerości, o szanowaniu swej i cudzej godności, o konsekwencji i stałości w wyznawaniu podstawowych wartości.
Dlaczego warto zadać sobie trud i wyrobić sobie kilka pozytywnych nawyków, dzięki którym będziemy postrzegani jako osoby z klasą? Odpowiedź jest bardzo prosta: człowiekowi takiemu ufamy i lubimy przebywać w jego towarzystwie.
Niezwykle ważna jest jednak kwestia oddzielenia etykiety towarzyskiej od biznesowej, ponieważ to tu właśnie pojawia się najwięcej nieporozumień.
Przy stosowaniu etykiety w biznesie, najważniejsza jest umiejętność okazywania szacunku partnerom oraz posługiwanie się zasadami precedencji, czyli pierwszeństwa. Inaczej ważności stanowisk.
Poza zasadą pierwszeństwa i umiejętnym jej stosowaniem, warto nauczyć się podstawowych zasad elegancji. To kontrola naszych gestów, min oraz postawa ciała w dużej mierze składa się na firmową etykietę.
Podstawowe umiejętności w dziedzinie etykiety biznesowej pomogą nam unikać niezręcznych sytuacji, które często wprawiają nas w zakłopotanie oraz pozwolą nam na wykorzystanie pozytywnego wpływu kultury osobistej na jakość kontaktów z klientami.
Pamiętajmy zatem, że cała seria artykułów będzie dotyczyć właśnie zasad etykiety w biznesie, która, jak wyjaśniłam, różni się nieco od zasad etykiety towarzyskiej.
Do zobaczenia!