Nie od dziś wiemy, że jak nas widzą tak nas piszą. Warto więc byłoby wiedzieć co nieco o tym, jak zaprezentować się wśród naszych współpracowników, klientów czy kontrahentów, aby na stałe nie przyklejono do nas łatki osoby niechlujnej albo, co gorsza, niewychowanej. O tajnikach etykiety w biznesie w swoim autorskim cyklu opowie nam Anna Urbańska – Master Trener Structogram, neurocoach, autorka  książek.

***

Wielu z moich rozmówców często pyta mnie wprost: Czym tak naprawdę jest etykieta w biznesie?

Savoir vivre to zawiły temat i żeby się nim zająć warto mieć rzeczywiście wiedzę w tej materii, a jak ostatnio się przekonałam, wiele osób na wyrost nazywa się „ekspertami” w tej dziedzinie. 

W ostatnim czasie będąc uczestniczką kilku konferencji miałam okazję przysłuchiwać się prelegentom i szczerze przeraziło mnie, jak sprawnie serwuje się uczestnikom takich spotkań zwyczajne… bzdury!

Sprawą niemalże honoru stało się dla mnie zagłębienie tematu i przygotowanie materiału, który, wierzę, będzie rzetelny i zainteresuje Państwa tematem etykiety w biznesie.

Zatem dziś kilka podstaw w tym obszarze.

Współczesny savoir-vivre to niezwykle praktyczne i przydatne normy obyczajowe, porządkujące nasze życie. Tymczasem wiele osób postrzega zasady savoir vivre`u jako zbiór salonowych póz, niepotrzebnie komplikujących życie i usztywniających zachowania.

To – jakże błędne podejście –  poparte często nieświadomością własnych braków w tym względzie, wynika najczęściej z niewiedzy, czego tak naprawdę zasady te dotyczą.

Ich  znajomość jest dziś absolutną koniecznością dla nas wszystkich, a zwłaszcza dla ludzi biznesu.

Czymże więc ONA jest? 

Etykieta – to ustalony i obowiązujący sposób zachowania się, np. dyplomatów, czy ludzi biznesu. Na poziomie zaś zwykłych osób, mówimy raczej o dobrych obyczajach lub zasadach savoir-vivre.

Etykieta to po prostu zespół zachowań, stosowanych świadomie, aby okazać się w najwyższym stopniu profesjonalistą, człowiekiem z klasą, wzbudzającym szacunek, zaufanie, przekonania o solidności i uczciwości w działaniu, o szczerości, o szanowaniu swej i cudzej godności, o konsekwencji i stałości w wyznawaniu podstawowych wartości.

Dlaczego warto zadać sobie trud i wyrobić sobie kilka pozytywnych nawyków, dzięki którym będziemy postrzegani jako osoby z klasą? Odpowiedź jest bardzo prosta: człowiekowi takiemu ufamy i lubimy przebywać w jego towarzystwie.

Niezwykle ważna jest jednak kwestia oddzielenia etykiety towarzyskiej od biznesowej, ponieważ to tu właśnie pojawia się najwięcej nieporozumień.

Przy stosowaniu etykiety w biznesie, najważniejsza jest umiejętność okazywania szacunku partnerom oraz posługiwanie się zasadami precedencji, czyli pierwszeństwa. Inaczej ważności stanowisk.

Poza zasadą pierwszeństwa i umiejętnym jej stosowaniem, warto nauczyć się podstawowych zasad elegancji. To kontrola naszych gestów, min oraz postawa ciała w dużej mierze składa się na firmową etykietę.

Podstawowe umiejętności w dziedzinie etykiety biznesowej pomogą nam unikać niezręcznych sytuacji, które często wprawiają nas w zakłopotanie oraz pozwolą nam na wykorzystanie pozytywnego wpływu kultury osobistej na jakość kontaktów z klientami.

Pamiętajmy zatem, że cała seria artykułów będzie dotyczyć właśnie zasad etykiety w biznesie, która, jak wyjaśniłam, różni się nieco od zasad etykiety towarzyskiej.

 

Do zobaczenia!

 

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułIdea Slow Life – zacznij żyć na nowo
Następny artykułWyglądać jak milion dolarów!
Ania Urbańska
Master Trener Structogramu - metody rozwojowo-edukacyjnej, dzięki której ludzie prawdziwie poznają siebie i mogą być krok przed swoimi zachowaniami oraz przed innymi. Anna Urbańska należy do nielicznej na świecie grupy neurocaochów. Przez jej programy szkoleniowe i coachingi przeszło ponad 10 tysięcy osób, które z powodzeniem realizują swoje cele zawodowe i prywatne. Jest absolwentką pięciu kierunków studiów podyplomowych i wykładowcą na wyższych uczelniach. Od 1998 roku zarządza Centrum Edukacyjno-Consultingowym CONCRET i jest wiceprezesem zarządu i partnerem Instytutu Colina Rose – jednej z najprężniej rozwijających się szkół językowych. Wiedzę zdobywała u takich Mentorów jak Anthony Robbins, Blair Singer, T.Harv Eker, Alex Mandossian czy Brian Tracy. Pracuje z największymi firmami międzynarodowymi, m.in.: Cargill, Citibank, DHL, Cegedim czy Deutsche Bank. Jest również autorką książki „Otrzep kolana i biegnij", w której udowadnia, że każdy z nas może więcej niż mu się wydaje. W roku 2015 wydała książkę pt. „Mózg - fabryka sukcesu. Najskuteczniejsze strategie ludzi biznesu”, która cieszy się ogromną popularnością. Współautorka przewodnika „Jak zbudować swój wizerunek w 30 dni.” Żyje zgodnie z maksymą: „Miej cierpliwość, wszystko jest trudne, zanim stanie się łatwe”. www.annaurbanska.pl | www.facebook.com/annaurbanska.pl