Małgorzata Ekert – businesswoman z pazurem

0
Małgorzata Ekert

Małgorzata Ekert to kobieta ambitna i utalentowana, która wytrwałą pracą osiągnęła popularność oraz wysoką pozycję na polskim rynku kosmetycznym. Zbudowała firmę, której dynamiczny rozwój widać we wszystkich obszarach działalności. Swoją koncepcję prowadzenia marki oparła na fundamencie wiedzy, fachowości oraz na swoich wrodzonych umiejętnościach biznesowych.

Jak udało się stworzyć tak prężnie działające przedsiębiorstwo, którego inspiracją jest przede wszystkim zadowolony klient?

Małgorzata Ekert
Małgorzata Ekert

Zacznijmy od historii Ekert. Jak to wszystko się zaczęło? W jaki sposób przeobraziła Pani swoją pasję w prężnie działającą firmę, będąc jednocześnie żoną i mamą?

Wszystko zaczęło się od marzeń. Rozpoczynając swój biznes, byłam przede wszystkim bardzo zdeterminowana i miałam jasno określone wartości. W zależności od tego, na jakim etapie byłam, starałam się, aby te wartości były utrzymane. Nie można w pełni poświęcić się działalności zawodowej, będąc jednocześnie żoną i mamą dwójki dzieci. Musiałam ten czas dzielić pod kątem tego, co w danym momencie było dla mnie ważne, w zależności od potrzeb i sytuacji. Pomogła mi dobra organizacja, dyscyplina, planowanie oraz współpraca na każdym szczeblu. Dziś tworzy się strategie, biznesplany… Ja tego nie miałam. Stworzyłam wszystko sama, ucząc się na swoich błędach i szukając najlepszych rozwiązań. Ćwierć wieku temu była jednak inna struktura gospodarcza i do pewnego momentu taki system pracy u mnie działał. Z biegiem lat musiałam dostosować swój biznes do aktualnych realiów, odpowiadając tym samym na potrzeby rynku. Przełomem była zdecydowanie moja praca przy produkcji „Tańca z Gwiazdami”. Udowodniłam wiele razy swoją rzeczowość i dobre przygotowanie. Jako pierwsza w Polsce wprowadziłam stylizację paznokci do pokazów mody. Przyciągnęłam do siebie wiele gwiazd.

Jak rozpoczęła się przygoda z „Tańcem z Gwiazdami”?

Byłam związana z tą produkcją od początku. Jako pierwsza osoba w Polsce wprowadziłam do salonów beauty i do branży fashion ważny element, jakim jest stylizacja paznokci. Był to mój autorski pomysł na to, aby wejść do niszy, do której nikt nie wchodził. Ten program był ku temu okazją.

Ma Pani jasno określone wartości, którymi się Pani kieruje…

Przede wszystkim trzeba mieć w sobie spójność i umiejętność wartościowania tego, czego się w życiu chce. Jeżeli człowiek jest świadomy siebie i tego, co chce robić, na co się godzi, a czego nie jest w stanie zaakceptować, łatwiej jest mu określić, co w danym okresie życia jest dla niego wartością nadrzędną. Jedną z najważniejszych wartości jest dla mnie rodzina.  W biznesie bezwzględnie nie jestem w stanie zaakceptować złodziejstwa i plotkarstwa. Cenię sobie uczciwość, lojalność, zaangażowanie oraz pracowitość. Na podstawie tych cech dobieram sobie współpracowników i osoby, którymi się otaczam.

Z jakimi trudnościami mierzyła się Pani budując swój biznes?

Trudności pojawiają się przede wszystkim wtedy, kiedy jest coś źle zaplanowane lub niezależne od nas. Sytuacje lub osoby, na które nie mamy wpływu. Bo jeżeli jest coś, co mogę zrobić, to nie ma dla mnie rzeczy niemożliwych. Nieprzewidziane sytuacje nigdy nie były dla mnie problemem, a lekcją, z której mogłam wyciągnąć wnioski na przyszłość.

Na co w szczególności powinna zwracać uwagę początkująca stylistka paznokci? Jakich błędów unikać? W jaki sposób, jako klientka, mogę sobie wybrać odpowiednią manikiurzystkę?

Pierwsza kwestia to wybór odpowiedniego dla nas salonu. Należy sprawdzić kwalifikacje stylistek: czy posiadają certyfikaty branżowe. Trzeba jednak wiedzieć, jakie to powinny być certyfikaty. Czy taka stylistka odbyła fizycznie szkolenie w danym zakresie usług, czy   też czerpała wiedzę głównie z Internetu. Do tej pory jest nieuregulowana norma dotycząca stylistek paznokci, więc bardzo trudno jest się dowiedzieć, kto właściwie jest tą wykwalifikowaną stylistką. W Centrum Szkoleniowym Ekert bardzo mocny nacisk kładziemy zarówno na część teoretyczną, jak i praktyczną w zawodzie stylistki paznokci. Jednak mimo wszystko, taka osoba musi przejawiać pasję, czuć potrzebę rozwoju – to jednak trudno jest sprawdzić podczas pierwszej wizyty w salonie. Ważne jest też to, na jakiej marce stylistka pracuje.  Należy  wybierać salony, w których pracuje się na profesjonalnych produktach. Istnieją niestety salony, które pod kątem standardów pracy i usług przestały się rozwijać już dawno temu. Z drugiej strony pojawiają się coraz częściej stylistki, które stawiają na nowości bez podstawowego, odpowiedniego przygotowania teoretycznego. Na takie aspekty również trzeba zwracać uwagę. Bardzo ważne jest także podejście salonu do kwestii BHP i tutaj warto zwrócić  uwagę chociażby na czystość lampy oraz proces sterylizacji. Jak wygląda salon, jakie jest to miejsce, czy manikiurzystka sama ma zadbane paznokcie? Czy to wszystko jest spójne? Dobra stylistka powinna się zajmować przede wszystkim edukowaniem swoich klientek, musi umieć doradzić klientce jak powinna dbać o paznokcie, kiedy jest czas na stylizację, a kiedy na wzmożoną pielęgnację. 

Pani jest wizytówką swojej marki… Czy w tym również tkwi klucz do sukcesu?

Wygląd zewnętrzny to jedno, jednak ważne jest szczególnie to, o czym już wspominałam: jakie szefowa ma wartości, jak rekrutuje zespół, na jakie elementy zwraca w pracy uwagę najbardziej, czy utożsamia się ze swoją profesją… bo tylko wtedy staje się autorytetem.  Ja głęboko wierzę w swoją markę, w swój zespół i produkty ze swojej oferty.

Jakie cechy charakteru według Pani powinna mieć businesswoman?

Na pewno powinna być konsekwentna. Rozsądny upór, zwłaszcza w dążeniu do celu, organizacja zadań, umiejętność strategicznego działania, odpowiedzialność, a także niepoddawanie się, to moim zdaniem kluczowe cechy. Ważni są też ludzie, którymi się otaczamy. Niezgoda na bylejakość oraz nieprzestrzeganie standardów jest bardzo istotna w prowadzeniu biznesu i zespołu.

Prowadzi Pani również szkolenia biznesowe. Dzieli się Pani przepisem na sukces? 

Szkolenia wyszły tak naprawdę z potrzeby klientów. Ja od 25 lat zajmuje się szkoleniami w branży stylizacji paznokci. Z racji doświadczenia i z uwagi na częste pytania odnośnie prowadzenia biznesu, zaczęłam pomagać też ludziom w innych obszarach. Był moment, kiedy zamknęłam swój salon, ponieważ poczułam, że chcę zrobić coś dla ludzi w branży szkoleniowej – dla biznesów beauty. Dla nich w szczególności są te szkolenia, ponieważ na tym obszarze znam się bardzo dobrze. Jednak wiele zagadnień i ogólny zarys szkoleń przekłada się również na inne branże, ponieważ wszędzie mamy do czynienia z ludźmi. Dużo rozmawiamy: zawsze uważnie słucham swoich odbiorców, przepracowujemy całe schematy, wyznaczamy wartości. Dla moich słuchaczy jest to taka klatka stop, po to by móc się zatrzymać i odpowiedzieć sobie na pytania: gdzie obecnie się znajduję? Dokąd zmierzam? Jakie są moje cele? Pojawiają się emocje, łzy, widzimy obszary, których wcześniej u siebie nie dostrzegaliśmy.

W tym roku Pani firma obchodzi dwudziestopięciolecie istnienia na rynku. Czego mogę Pani życzyć?

Z pewnością rozwinięcia mojego biznesu szkoleniowego, abym mogła pomagać innym, a także inspirować wiele osób.

Tego Pani życzę z całego serca!

Małgorzata Ekert
Małgorzata Ekert